vrijdag 2 september 2011

... Net als Alice in wonderland

Jambo jambo!
Nog maar onze 3e dag van huis weg en ik kan al duust dingen vertellen!

Laat me beginnen bij de vlucht. Ondanks dat we verschillende tussenstops moesten maken (Zaventem - Milaan – Addis Abeba/Addis Abeba – Kilimanjaro – Mombasa) is het uiteindelijk nog vrij vlug verlopen. Op onze eerste vlucht zat niet zoveel volk waardoor we het ons gemakkelijk konden maken en meer dan één zetel in beslag nemen. Rechtopzittend-slapen is niet echt aan mij besteed! Ethiopian Airlines is best wel degelijk om mee te vliegen, ze voorzien zelfs schermpjes waar je video’s kan bekijken, muziek om te beluisteren en nog van die dingen… Een filmpje bekijken ging niet meteen, maar met Enrique en ons Britney als toegevoegde waarde vertrokken we dus richting Kenia! Het kon toen al niet meer stuk!
Ook bij de volgende vlucht zat het geluk ons mee: bij de tussenstop in Kilimanjaro ging het meeste volk eraf, waardoor we bijna een privé-jet hadden om naar Mombasa te vliegen! Met nog amper 15 man op die vlucht hadden we alweer het rijk voor ons … Een comfortabele houding aannemen en … nog een dutje doen! Zalig!

Toch was het niet enkel slapen, ook werd er naar buiten gekeken. Zo hebben we vanuit de lucht dé Kilimanjaro gezien, jaja, die berg uit de Leeuwenkoning! Skoon, skoon !

Eens geland leek het niet zo mooi weer te zijn… Jammer want dat is toch iets wat je wel verwacht in zo’n land als Kenia. Tot we uitstapten.. Het was dan wel niet echt zonneschijn, maar toch wel behoorlijk warm! In de luchthaven zelf moesten we ons visum in orde brengen, stonden we vol spanning te wachten op onze bagage –wantja het zou maar lastig zijn moest net je valies ontbreken- en gingen we op zoek naar Jackson. Hij ging ons komen oppikken op de luchthaven… Eventjes zoeken en daar zagen we plots iemand met een bordje ‘Rainbow 4 kids’! (Stiekem wou  ik altijd wel eens opgehaald worden op de luchthaven met zo’n bordje!) Onze valiezen –een hele boel!- werden vriendelijk uit onze handen genomen en naar de auto gebracht. Vriendelijk, maar het deed toch al eventjes raar...

De rit naar Ukunda was opnieuw een hele belevenis! We keken vol nieuwsgierigheid voor en naast ons uit om deze nieuwe wereld te zien. Het is echt nieuw! Overal mensen, geen verkeersregels, geen verkeerslichten, links rijden, busjes vól mensen, nog meer busjes volgepropt met mensen, regenbuien, afval langs de straten, iedereen mooi uitgedost omdat de einde van de ramadan gevierd worden, meisjes die net prinsessen lijken, motors met 5 kindjes op, met de auto aanschuiven voor de ferry, nog meer mensen die staan aan te schuiven om diezelfde ferry te nemen, vele kleuren, mensen die langs de straat wat proberen te verkopen, mensen die aan de wachtende auto’s staan om kettingen of eten of ander waar trachten te verkopen, huisjes en hutjes,
De rit mocht wel nog eventjes voortduren!

Ons huisje is heel erg mooi en alles is aanwezig. Gaande van een frigo met diepvries tot douche en tv, met cd’s van Get Ready en Laura Pausini, een muggennet –waardoor het lijkt of het een hemelbed is en we ons net als prinsessen wanen- een terras en ligzetels, nog een ander terras, .. Kortom we gaan hier niets te kort hebben !

’s Avonds nog wat gaan drinken en eten in Fourty Thieves. Met de taxi naar daar –want om 19u was het hier écht pikdonker! Wat een zalige bar/restaurant! Met zachte zetels en zicht op zee… Prachtig! Hier komen we zeker en vast nog wel eens terug!

Doodmoe maar tevreden over onze eerste dag kropen we in ons prinsessenbed!

De dag erna konden we wat slaap inhalen van de vlucht. Pas tegen half 11 zou Hilde ons komen halen om kennis te maken met de omgeving. Eerst een heerlijk ontbijtje op het terras en nadien vertrokken we te voet. Van overal klonk ‘jambo jambo’ gezegd en werden we welkom gegeten. Heel erg vriendelijke mensen hier!

Langs de baan stonden overal kraampjes. Zo ontmoetten we de naaister die de uniformen van de school maakt, maar ook nog andere mooie kledij! Ook Mama Anna met haar groeten en fruit brachten we een bezoekje. Zij maakt vers fruitsap van mango’s, appelsienen, passievrucht,… Een echte aanrader toch! Via tal van andere kraampjes, bereikten we uiteindelijk de bank om ons geld in te wisselen in keniaanse shilling, deden we enkele inkopen in de supermarkt, zorgden voor de internet-aansluiting, bezochten we het winkelcentrum, de apotheker, de dokter,…
En top van de dag: het strand! Het meest idyllische strand ooit gezien. Een zacht wit strand met helblauwe zee ! Overal waren opnieuw mensen te zien die mooi opgemaakt waren omwille van de feestdag. Mooi mooi !

Nadien trokken we terug naar het huisje –mits een tussenstop bij Mama Anna om een voorraad groeten en fruit in te slaan. Voor de rest werd het nog een rustige maar gezellige avond. Met het ontmoeten van een gigantische Mombasa Express (een zwarte duizendpoot met oranje pootjes) wat gepaard ging met enig verschieten en gegil, de kookkunsten van Liesbeth, het uittesten van internet, wat lezen,… En dan opnieuw: slapie slapie-tijd!