dinsdag 13 september 2011

Nele's eerste schooldagen ...

Hierbij volgt een korte een impressie van mijn eerste schooldagen!    

Na een korte ‘Parentsday’ waarbij we kennismaakten met de leerkrachten kon dinsdag de uiteindelijke 1e schooldag van start gaan. Even nerveus als de schoolgaande jeugd uit België die op 1 september met hun gloednieuwe boekentas en kaftpapier van de mooiste soort de school binnenwandelt, overviel me net zo’n gevoel. Klaar om erin te vliegen, maar toch wat angstig over wat komen zal.

Een beetje onwennig kwamen we rond 8u aan in de school. Het eerste verschil was meteen al merkbaar met wat we in België gewoon zijn: een school zonder kinderen. Blijkbaar zaten alle kindjes al in de klas. Ik had besloten om mijn eerste dag in het 2e leerjaar door te brengen. Mama Fatuma vergezelde me naar de desbetreffende klas en daar stond ik dan … Helemaal alleen met een bende joelende kinderen voor mij uitstarend en toch wel wat overdonderd door het moment...  de juf was ook nergens te bespeuren. Na enkele minuten verscheen juf Dorothy toch en vanaf toen verliep het vlotter en comfortabeler.               
Voor de leerkrachten onder ons (en andere lezers natuurlijk ook) volgen hierbij enkele verschillen met het onderwijs van wat wij kennen. De lessen worden vrij klassikaal gegeven. Wanneer een kind niet meteen zin heeft om mee te werken dan kan het praktisch ongezien wat slapen of met wat anders bezig zijn. Ook lopen de kinderen redelijk wat rond in de klas (afhankelijk van klas): op zoek naar een gom, of scherper, of ander boek, of naar toilet of nog andere dingen.. Er valt dus heel wat te observeren en te leren!     

Na eventjes de klas geobserveerd te hebben in klas 2 kwam plots de leerkracht me vertellen dat ze naar de ‘teachersmeeting’ moest en vroeg of ik de klas wou rustig houden. Ze vroeg me of ik een verhaal kon vertellen of wat anders mocht doen. Eventjes schrikken dus ! Wat moest ik nu in godsnaam doen met een bende 7-9 jarigen die ik nauwelijks ken… Ik stelde voor om dan toch maar de oefeningen van wiskunde klassikaal te verbeteren. De juf stemde hiermee in, en voor even was ik al meteen Teacher Nele. Na enige tijd kwam de leerkracht terug, zat mijn taak erop en kon ik me weer naar mijn ondertussen vertrouwde bankje achteraan in de klas begeven en verder observeren. Al was het fijn om dit te doen.
De rest van de dag op mij laten afkomen en verder geobserveerd, genoteerd en geleerd. Een hele belevenis, dat staat vast ! En best wel anders dan bij wat we van het onderwijs gewoon zijn … Zelfs het cijferen gebeurt hier aan de hand van bolletjes! (bv 29+15, dan schrijft men het onder elkaar, maar naast de 9 schrijft men dan 9 bollen, en naast de 5 komen 5 bollen en deze worden dan zo opgeteld!)

Om 15 uur stoppen de lessen, maar de kinderen kunnen nog blijven om huiswerk te maken en om de klas terug op orde zetten. (Hierbij ben ik nog niet zo goed mee in het systeem. Maar ik geraak er wel nog uit!)   
Blij dat de school en stage gestart is, en ietwat overdonderd verlieten we rond 17 uur de school.

De volgende dagen verliepen ook op die manier. Nieuwe dagen, dus ook een nieuwe klassen om te observeren, te leren kennen en van te leren. 

Vrijdagmiddag gaan de kinderen van de hoogste klassen (leerjaar 4 tot 8) naar de zee. Deze is 10 minuutjes stappen, dus is het wel zeer goed te doen, en voor de kinderen een aangename tijd. Blijkbaar gaan jongens en meisjes apart in de zee. Wij stonden zo ook bij de meisjes en gingen met hen de zee in of speelden met hen op het strand. Het was een leuke middag ! Een leuke manier om de kinderen en de leerkrachten beter te leren kennen!

Dit waren dan mijn eerste dagen op school. Ik heb het nog steeds naar m’n zin en kijk al uit naar volgende dagen !  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten