vrijdag 7 oktober 2011

Teacher Nele

Hoog tijd om nog wat nieuws te posten!             
Ondertussen heb ik mijn draai goed gevonden op de school. Ik heb een lokaaltje (de toekomstige bibliotheek) gekregen waar ik met mijn groepje steeds aan de slag kan.          

Ik sta voornamelijk in de jongere klassen. Zo moeder zo dochter zeker? Klas 1 voorzie ik van de nodige aandacht voor wiskunde en lezen. Met nieuwe methodiekjes uitzoeken zoals kaartjes maken van het weer, een rollenspel of op een memory-achtige-wijze-te-werk-gaan-ivm-beroepen tracht ik de slow learners wat bij te brengen. Hopelijk met enig resultaat!

Naast klas 1, heb ik ook klas 2 onder mijn hoede genomen en eveneens ook voor Engels. De kinderen gokken vrij vaak op de woorden die ze zien of wat ze denken dat overeenkomt met de tekening, dus extra aandacht kan best wel nuttig zijn. Toch blijft het niet alleen bij lezen; ook de spelling, schoon schrift en theorie komt er ook bij kijken. Op die manier wordt m’n eigen Engels zelf ook nog bijgeschaafd!

Ik help daarnaast ook nog in de Creative Arts lessen en de L.O. lessen. De vele speelpleinervaring is hierbij een enorm voordeel. We spelen spelletjes zoals ‘duifje duifje, alo a go go, 1,2,3 Monkey, Dikke berta (aangepast is dat dan ‘De leeuw die de zebra’s wil opeten’), tikkertje onder de benen, dirigentje, … De kinderen doen deze spelletjes graag! Zo is bij klas 1 ‘1,2,3 Monkey een heel geliefd spelletje; steeds opnieuw vragen ze ernaar!  
In de knutsellessen probeer ik met zo weinig mogelijk materiaal wat te doen. Zo hebben we al gestempeld met verf, een dier maken met stukjes gescheurd papier, ijskristellen uit papier knippen, … (andere ideetjes zijn zeker ook nog welkom). Ook wordt er vaak gezongen! Leuk om de kinderen te horen zingen, want steevast zijn er ook enkelen bij die met behulp van hun handen en tafels het lied van het nodige ritme voorzien!        

Op de speelplaats wordt er van alles gedaan. Sommige kinderen spelen volleybal, anderen spelen voetbal, met knikkers, doen handenstand of rat, … Meisjes spelen met de springtouw -en worden dan soms gestoord door jongens die ook even willen tonen wat ze kunnen. De meisjes zijn ook steeds te vinden in de klapspelletjes met de handen! Hoe waren we zelf vroeger! Ik heb er me nog eentje kunnen herinneren en heb het de kinderen hier ook geleerd. Steeds opnieuw komen ze vragen om het nog eens te spelen! Sommige kinderen verkiezen liever de schaduw en zitten rustig wat te kletsen of bikkelen. Opvallend dat ze soms met zo weinig, zo mooi kunnen spelen! Een steentje dat er ligt is niet zomaar een steentje meer maar een voorwerp om in het zand wat te schrijven, stokjes van bomen dienen als zonnestralen van de in het zand getekende zon, steentjes waarmee men bikkelt, kroonkruken zijn werpobjecten met als doel zo dicht mogelijk bij een steen,… Je hoort het, ze hebben hier wel zin voor fantasie!

En, valt er plots eentje of wordt er eentje omvergelopen, dan wordt er sorry gezegd en speelt men gewoon gezellig voort. Zonder zeuren of overdragen of geween… Sterke kinderen …

Tot zover mijn dagelijkse bezigheden op school. Daarnaast stonden ook een uitstapje naar Mombasa, een massage, een strandwandeling, zwemmeken doen, een zondagsbezoekje aan de kerk met onze buren van Kebene (Een hele belevenis op zich!), een bezoekje aan een middelbare school ergens in the middle of nowhere, Forty Thieves, onze eigenste Laundyday (jaja, wassen doen we hier zelf! We worden er echte professionals in!), Kim4love,… Er was dus steeds wel wat te doen zo je kan lezen! Maar ik ben hier nog steeds graag, doe het werk graag op school, en geniet !



Geen opmerkingen:

Een reactie posten