woensdag 19 oktober 2011

Let the rain fall down ... or not ?

Laat ik even starten met een kort ‘wist-je-datje’ wat tevens ook als mijn begroeting naar jullie toe geldt:

Jambo Jambo!
Jambo!
How are you?
I’m fine and how are you?
I’m fine thank you.

Dit is een van de gebruikelijk gesprekken die gevoerd worden tijdens het passeren van vriendelijke onbekenden   
Dus, met mij gaat alles goed, en met jullie?

De voorbij week was er eentje om niet zo snel te vergeten… Het regende in Kenia! En niet zomaar wat regen, nee, met bakken viel het uit de lucht ! Ongelooflijk hoeveel water er die ene week gevallen is. Dat onze weekend-uitstapjes letterlijk in het water vielen was nog niets in vergelijking met wat zich donderdag afspeelde. 

Laat het me eventjes allemaal op een rijtje zetten:
-         - Van de 13 leerkrachten waren ondanks de hevige regenval toch 4 op tijd op school.
-          -Van de 3 kleuterklassen waar normaal een 60-70 kinderen zitten waren er ongeveer een 15-tal kinderen komen opdagen.
-          -Kindjes bereiken doorweekt van de regen en bibberende van koude de school. De eigen sjaal (dank je wel Kevin!) werd dan ook snel rondom een kleutertje gewikkeld. Weinig dat ik kon doen, maar toch eentje dat al minder koud had…
-         -De kleuters namen wij eventjes voor onze rekening en trachten hen op een zinvolle manier wat bezig te houden. Zo heb ik hen leren ‘bingo-en’ op basis van kleur en vorm! -Echt leuk ! Maar ook andere spelletjes en opdrachten kwamen aan bod…
-         -Qua les stond er niet veel meer op het programma wegens een afwezigheid van meer dan een halve klas, overal.
-          -De regen zette de koer helemaal onder water. Creatief zijn is dan ook een must: de bassins waarin de bekertjes afgewassen moeten worden werden spontaan onder een kapotte regenpijp geplaatst waardoor er geen extra water moest gehaald worden.
-          -Reservekledij werd van de ‘store’ gehaald om de kinderen van andere droge kledij te voorzien.
-          -We stonden erbij … en keken ernaar … aangedaan door het net afspelende tafereel …

Dit was een behoorlijke shock voor me. Dat de natuur hier bijzonder hard kan zijn was wel overduidelijk! 

Gelukkig was het de dag nadien niet meer zo erg en heeft de zon zich zelfs even van haar beste kant laten zien!

Vanaf zondagmiddag is het hier opnieuw stralend Kenia-weer ! Zo hebben we het natuurlijk graag! 
Een strandwandeling, wat souvenirs zoeken en een bezoekje aan Kim4Love konden dan ook onze mooie zondagmiddag alleen maar compleet maken!

Op maandag startten de examens. Ons werd verteld dat we mee konden doen met de supervisies in de lagere klassen. Zo gezegd zo gedaan. Meegaan met de leerkracht, toezicht doen, hier en daar wat extra uitleg geven, verbeteren, … op zo’n momenten geniet ik ervan om aan de andere kant van de lessenaar te zitten. Na zovele jaren eens mogen toekijken en zelf geen examens hoeven te doen… Heerlijk !

Bijzonder leuk was het lees-examen! Ik heb mogen meehelpen om dit examen af te nemen. Extra: ik heb zowel Engels als Swahili afgenomen. Eerst wat onwennig, maar de leerkracht legde uit dat je gewoon moet lezen wat je ziet, en dus soms gemakkelijker is voor ons dan Engels te lezen, want blijkbaar ligt het accent soms toch anders … Swahili dus ! En ik vond het geweldig !

De examens lopen nog tot woensdag, en dan start er een kleine vakantie vooraleer ze in rechte lijn naar de grote vakantie gaan! Pas op dinsdag worden de kinderen terug verwacht op school! En wij, wij weten ook wel nog wat te doen ondertussen!
U hoort nog van me!

Ziezo, alweer een kleine update !
Lieve groet!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten